TONIGHT WE ARE YOUNG.

WAITING IN THE CAR, WAITING FOR A RIDE IN THE DARK.

Nikon D3100 18-55mm ISO 400 1/80 F.5.

OVERKILL.

Under den tiden jag spenderade i Malånäs var karln min snäll och sprang in en sväng på Claes och köpte en plattång åt mig. Fick testa Saras och den var riktigt bra, och billig på köpet. Har fått så pass långt hår att det lägger sig i nacken och bildar små "docklockar", därför går jag mestadels av tiden med uppsatt. Men nu är det slut med det. Jag kommer inte bli nöjd med mitt hår nu men jag kommer i alla fall bli mer nöjd än vad jag varit. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra med mitt hår nu för tiden. Det är helt sönderblekt, slitet och tovorna får jag nästan leva med. Det skulle behöva en rejäl make over men jag vet inte hur mycket jag vågar göra med det då jag är rädd för att det ska bli ännu mera slitet. Sen vill jag ju även spara ut det, annars hade jag klippt av det för länge sedan.

Men som sagt så kommer jag bli mer nöjd nu. Nu ska jag bara se till att köpa lite nya hårvådsprodukter, bland annat värmeskydd.
BaByliss PARIS Ultra Slim.

WHAT A WONDERFUL WORLD.

Underbart underbart underbart. Trots det dåliga vädret har tiden i Malånäs varit helt otrolig som vanligt. Förutom de årliga nattadoppen och solningen på stranden så har allt gått enligt planerna och en hel del fina kvällar på sjön med fiskespöna fick vi också.

Nikon D3100 18-55mm +10 filter ISO 100 1/50 F.5.6.
18-55mm +10 filter ISO 100 1/40 F.10.
18-55mm ISO 100 1/125 F.5.6.

KLOCKOR RING RING.

Vindelkyrkan / Brahekyrkan / Sankt Olovskyrkan / Kristine kyrka.

I WANT IT ALL AND I WANT IT NOW.

Äntligen har det blivit den tid på året då det är dags att packa väskan och kameran och fara med Sara, hennes mamma och mormor till deras stuga i Malånäs. Jag tror att detta är fjärde året i rad vi far dit tillsammans. Jag hoppas verkligen att vädret kan ta sig i kragen och ge oss lite sol medan vi är där. Är verkligen pepp på att sola, paddla kanot i solnedgången, ta långa pomenader och att mitt i natten spela det obligatoriska klädpokret och låta den som förlorar doppa sig först när vi nattbadar. Jag ser verkligen fram emot dessa kommande dagar!

NÄR MAN TILLAGAR BARN MÅSTE MAN SE TILL ATT HA RÄTT TEMPERATUR I UGNEN. 90 GRADER INTE 70 GRADER, ANNARS BLIR DET FEL!

Spenderade mestadels av helgen med att hänga på Trästocks. Tyvärr blev det ingen camping för mig detta år men det var nog lika bra med tanke på hur dyrt det har blivit. Vi såg i alla fall en hel del bra band. Blev först besviken när jag köpte programmet och såg vilka som skulle spela, men nu i efterhand är jag faktiskt väldigt nöjd. Förutom all musik så blev det även att ta sig en titt på barnteater där min kompis Monica medverkade. En sammansvettsad saga om Hans och Greta och Rödluvan och vargen. Kan ärligt talat säga att det nog var den bästa barnteater jag skådat! Har inte skrattat så mycket på evigheter! Alla skådespelarna var grymt duktiga och gjorde verkligen sitt yttersta för att göra publiken till freds.

Linnea Henriksson, Trainspotters, Deportees och Stolen Deer var de få men bra band vi valde att beskåda.

Fredag:
Hans och Greta.
Rödluvan och Vargen.
Linnea Henriksson.
Lördag:
Deportees. Vi stod längst fram och det var magiskt.

100 YEARS.

Semesterdag nr 8: Sista semesterdagen och vi påbörjade den sista etappen innan vi åter skulle landa i hemmets trygga vrå. Åter igen en massa bilkörning innan vi återvände till Ikea för en snabb shoppingtur. Ännu ett frågesportsspel: Vuxenpoäng, tops, två nya sängbord, mängder av galgar och två små burkar för tops och bomullsrondeller fick följa med mig hem. Innan vi nådde vårt mål passade vi på att åter igen besöka Harry, Britta och Frasse för en snabb fika och en massa blomfotning.

Klockan 8 äntrade vi hemmet och jag kan faktiskt erkänna att det kändes riktigt skönt. Dock så saknar jag syster. Men så fort jag börjar få in pengar igen så ska jag se till att resa ned igen! Semesterveckan var helt och hållet underbar och jag har lärt mig så mycket nytt. Jag hoppas att det inte tar allt för långt tid innan familjen väljer att göra om detta.

1990NÅNTING.

Semesterdag nr 7: Denna dag blev det att sätta sig i bilen för den långa färden hemåt, tyvärr. Hela dagen var helt händelselös fram tills på kvällen då vi stötte på problem. Det blev att spendera natten bakom lås och bom där jag skakade galler i takt med pappas snarkningar. Haha, näe jag skämtar bara. Men vi spenderade faktiskt natten i ett fängelse. Falu Fängelse Vandrarhem. Fängelset var i bruk tills under 1990-någonting och 1995 köptes det av en privatperson som gjorde om fängelset till ett vandrarhem. Uppköparen var noga med att behålla fängelseandan varav gästerna bor i de celler där fångarna höll till bakom de riktiga fängelsedörrana. Galler täcker alla fönster förutom rumsfönstrena och det finns även ett museum och en bevarad isoleringscell. I en artikel som fanns att läsa i entrén berättar ägaren att de har funnits gäster som vänt vid dörren så fort de anlänt till rummen. Detta vandrarhem är inget för dem med klaustrofobi.

När vi väl checkat in tog vi en tur in i självaste Falun för att uppsöka någon form av matställe och även för att ta oss en till på Falu stad.

Falu Fängelse Vandrarhem.
Rejäla dörrar.
Kristine kyrka. Jag har någon sorts förkärlek till att fota kyrkor på detta sätt.

BALLROOM BLITZ.

Semesterdag nr 6: På dagens agenda stod Lysekil först på tur. Otroligt vackert litet samhälle där vi, familjen + Lindas "sambo", åt god mat och bara kikade runt. Efter det blev det att ta sig en titt på systers och Magnus jobb, Majorna. Riktigt kul att få se hur hon jobbar! Kvällen slutade som den förra, men en bra film och sedan blev det att säga god natt. Dagen blev väldigt bra, trots att det inte hände så mycket, men jag fick då umgås med min familj + Magnus och vi hade väldigt trevligt i alla fall!

Pappa, Linda och Magnus på en väldigt mysig restaurang i Lysekil där de serverade mycket god pasta.
Linda och Magnus på en uteservering i Lysekil. Ja, vi gjorde annat än att äta också.
Mamma och pappa på samma uteservering.
En av de få riktiga väderkvarnarna som finns kvar.
Majorna.
Fina Linda och Magnus. Glada att vara tillbaka på jobbet under ledigheten!

FOX ON THE RUN.

Idag när jag kom hem möttes jag av en väldigt glad överraskning. Mitt ögonfransserum har under min vistelse i staden hunnit landa i vår postlåda. Ikväll inviger jag Asemeras ögonfransserum och hoppas att inom 8 veckor har jag ännu längre och fylligare fransar.

Egentligen är jag redan väldigt nöjd med de jag har, det är knappt att jag behöver använda lösögonfransar. Dock har jag på senare tid råkat vara slarvig med att tvätta bort sminket och därför har det slitit väldigt mycket på mina fransar. Jag hoppas att detta ska kunna hjälpa dem på traven att återhämta sig och dels göra dem ännu finare.

Asemeras ögonfransserum 795 kr. Jag beställde mitt på Savemyday.se där de rabatterade ut det för 199 kr. Du hittar det HÄR.
Mina nuvarande fransar.

YOU HAVE STOLEN MY HEART.

Idag är det exakt två år sedan jag träffade min älskade Tommy för första gången på Trästockscampingen. Aldrig hade jag kunnat ana att jag skulle få vara med en så underbar människa.

Älsklingen chockade mig igår genom att fråga om vi kunde äta på restaurang idag, jag hade nämligen inte tänkt på att vi skulle fira detta men så blev det. Vi for till Valentinos där jag åt en god vegetariskt pasta carbonara och Tommy tog en Chao Chao-pizza. Trots att vi bara hann ses i någon timma så blev det en lyckad dag. Här näst blir det att titta på lite Flight of the Conchords och sen blir det att dra sig mot Trästocksområdet för att titta på Deportees och Stolen Deer.

Jag älskar dig Tommy. Jag gjorde världens finaste armband i pysselståndet på Trästocks.

VÅRA DRÖMMAR.

Semesterdag nr 5: Det mesta av dagen spenderades inne i staden. Vi besökte de affärer som vi missat eller inte hunnit med och vi tog även en sväng in till Frölunda torg. Kvällen spenderades även denna hemma hos Linda och Magnus och avslutades med en bra film.

Endast två bilder togs denna dag, här får ni dem! Vi gillar ju för övrigt skarpt hur all skärpa hamnade på pappa..

MY NAME IS LUKA, I LIVE ON THE SECOND FLOOR.

Semesterdag nr 4: Steg upp tidigt, duschade, hade sönder en tvättställning och sen blev jag upphämtad av mina föräldrar för att börja bege oss mot dagens event; Universeum. Stötte på en hel del vackra och konstiga djur innan det blev dags för oss att dra oss in till stan för att möta upp syster och självklart shoppa. Det blev ett tunt skjortlinne från JC, en sweatshirt från Beyond Retro, mascara, kajal och sminkborttagningsmedel från The Body Shop och ett par glasögon samt en stickad tröja från Weekday - extremt nöjd må jag säga.

När vi gått tills våra fötter i princip blödde bestämde vi oss för att bege oss hem till systers och Magnus boning för att äta god mat och spela vårt införskaffade frågespel - Inte ens nära. Och där avslutades den mycket trevliga dagen i Göteborg.

VARNING SYSTER! De två sista bilderrna är av ormar. Det som jag tyvärr hatar är att det verkligen syns hur hög ISO jag behövde ha.
Vitörad silkesapa.
Jättelövgroda.
Boomslang.
Svartsvansad Mamba.

JAG HAR INTE GLÖMT DET, TVÄRTOM, JAG HAR EN PLAN.

Semesterdag nr 3: Denna dag tog vi färjan ut till Visingsö, Vätterns största ö. Här ute fanns det en massa trevligheter för den som, på sin färd ned till Göteborg, passar på att ta en historisk resa genom Svea rike. Allt från slottsruiner, avhuggna huvuden i lådor till vackra kyrktorn med världens smalaste trappor med världens högsta trappsteg och konstnärsutställningar samt slottsträdgårdar.

Efter turen på ön tog vi färjan tillbaka och besökte Gränna. Där blev det äkta polkagisar och efter att ha utstuderat dem noga så tror jag att jag kan klara av att göra den själv, alla fall den delen där de rullar dem fram och tillbaka.. Idag anlände vi även till vår slutdestination; Göteborg! Syster väckte mig där runt klockan 6 på morgonen och gav mig en kram. Jag kan ju erkänna att jag inte var världens socialaste, men det satt verkligen bra med en omfamning!

Vadstena slottsruin.
Konstnärsgården "Tempelgården".
Kumlaby kyrka. Detta kyrktorn valde vi att bestiga.
"OBS! Att gå upp i tornet är mycket fysiskt ansträngande och sker på EGEN RISK".
Helt klart värt det! Utsikten var magisk. Träningsvärken dagen efter var dock inte att leka med.
Visingsborgs Örtagård.
Brahekyrkan.
Ebba Brahes brudkrona som alla de brudar som gifte sig i kyrkan fick använda tills relativt nyligt då en kvinna lutade huvudet och den flög i golvet och gick sönder.
Här i ligger Johan Spares avhuggna huvud vars hans änka Margareta Brahe inte hade hjärta till att lämna vid Stockholms blodbad.
"Rysskyrkogåden". Här vilar de fångar som dog under vistelsen på Visingsö borg.
GRÄNNA!
En Polkapojke in action för att se till att hinna de ca 2000 gisar som görs varje dag.

ANOTHER BRICK IN THE WALL.

Semesterdag nr 2: Vi satte oss i bilen och fortsatte vår långa färd mot nästa stopp; Vadstena. Underbart vackert litet samhälle måste jag säga.Vi besökte Vadstena slott där bland annat Hertig Magnus Vasa satt och glassade under stor del av sitt liv. Efter det bestämde vi oss för att traska vidare efter den mysiga strandpromenaden utefter Vättern. Oerhört stor sjö faktiskt, jag trodde nästan att det var havet. Vi tog oss i alla fall en titt på Vadstena kloster där Heliga Birgitta höll till, dock är det inte mycket som finns kvar men det var otroligt vackert och det kändes faktiskt ganska stort att traska omkring där ett helgon satt sina fotspår. Någonstans här omkring började det ösregna och såklart hade vi lämnat det enda existerande paraplyet i bilen. Vi snabbgick utefter kullerstensgatorna och när vi väl kom fram till bilen var vi mot alla odds glada och dränkta råttor.

Efter att vi checkat in där vi tänkte spendera natten tog vi oss en tur in till ett annat litet samhälle där vi åt de mest fyllda pizzorna vi någonsin varit med om. Efter det blev det att spontant besöka Rökstenen; Sveriges mest kända runsten med världens längsta bevarade runtext.

Vadstena kloster.
Rökstenen.

ETT FEL NÄRMARE RÄTT.

Nu har jag äntligen kommit hem efter en veckas semester på olika håll i vårt avlånga land. Vi har sprungit genom regn, ätit äkta polkagrisar bakade av världsmästare, spenderat en natt i fängelse, lärt oss mycket onödigt vetande och även mycket om Sveriges historia. Men det allra bästa var att jag fick träffa min syster igen inom inte allt för lång tid! Jag kommer sakna henne oerhört mycket tills jag än en gång kommer kunna ta mig ned, om inte allt för länge förhoppningsvis.

Semesterdag nr 1: Efter att ha suttit i en bil med mamma och pappa i någonting som kändes som 1000 1000 timmar anlände vi äntligen till vårt första stopp; Ikea. Det blev en någorlunda snabb runda där vi mest kikade efter vad vi skulle införskaffa på hemvägen då vi inte ville släpa med oss allt för mycket på nedvägen. Det blev även en tur inne på Birsta City där det där emot inhandlades en del fina grejer - ett frågespel och en guldig paljettkjol, det blir dock att lämna igen denna skönhet då den inte känns som jag. Där efter fortsatte bilfärden mot dagens andra och sista stopp; Pappas morbror Harry, Moster Britta samt katten Frasse. Denna dag hände det inte alls mycket. Det enda vi gjorde var att shoppa, ha det trevligt, äta god mat och sedan gå och lägga oss för att orka med en liknande dag. Dock kom jag på mig själv med att inte ha tagit en enda bild denna dag, det var lite synd.

WE NEED TO GET AWAY.

Lördag: Vi städade på vinden och sammanlagt blev det 13 soppåsar och 2 banankartonger med skräp + lite annat löst. Det blev även 3 lådor med säljbara grejer. Vinden är så gott som tom vid det här laget och vi är ännu inte klara.

Söndag: Lådorna med säljbara grejer, 4 påsar kläder och X antal annat tjoller fick följa med mig in till Folkparken för att försöka finna nya ägare. Varje söndag nu under sommaren är parkeringen uppe på Folkparken en enda stor loppis. Kom hem med en hel del pengar i fickan och började städa bilen. Dagen slutade med att jag däckade i sängen kring kl 6 och sov hela natten.

Måndag: Städade klart bilen och här näst väntar soptippen på att motta alla sopsäckar och banankartonger med skräp. Efter det blir det tjejkväll med ansiktmask, manikyr och film hemma hos min älskade vän Lisette! Jag kommer sakna henne denna vecka som kommer.

Tisdag: GÖTEBORG, här kommer vi! Längtar nåt så fruktansvärt tills jag än en gång får fika på mitt favoritfik Bönor och Bagels, shoppa loss inne på mina favoritaffärer och fota allt vackert. Sen så saknar jag ju syster också.

TEENAGE LOVERS.

Besöksrekord! Över 100 läsare idag! Jag blir nästan rörd över att så många hittar hit och orkar läsa! Jag lovar att uppdatera mer, blir ju faktiskt mer pepp på det när man ser alla nya läsare. Skulle bli jätteglad om ni kunde lämna en kommentar om vad ni tycker om bloggen? Vad vill ni se mer av? Vad kan jag förbättra också vidare. Men, varmt välkomna hit alla nya och jag hoppas ni stannar! Vill ni hålla bätte koll på min uppdatering så kan ni även följa mig på Blogloving!

HERE COMES THE SUN, HERE COMES THE SUN AND I SAY, IT'S ALL RIGHT.

Äntligen kan man märka att det är sommar i luften! Solen har böjat titta fram, alla myggen är mer irriterande än någonsin och strävan efter 18 grader i sovrummet är fullkomligt omöjligt. På vissa ha även huden börjat märka av sommaren. Brunbrända ben och en ständigt röd näsa på grund av för mycket solning. Därför tänkte jag ge er lite spännande och nödvändig solfakta för att er hud ska må så bra som möjligt och för att brännan ska hålla dubbelt så länge. Trevlig sommar allihopa och sola sakta!

Först och främst bör du sola efter din hudtyp.
Hudtyp 1: Du blir lätt bränd och ytterst sällan brun. Har ljus, känslig hy och ibland fräknar. Ofta ljusblond eller rödhårig.
Rekammendation: Skydda dig väl mot solen med lätta sommarkläder, solglasögon och en solhatt. Komplettera med solskyddskräm med minst SPF 15.

Hudtyp 2: Du blir nästan alltid röd och ibland brun. Har ljus hy och ofta blont hår, men även mörkblonda kan ha den här hudtypen.
Rekommendation: Använd inte mindre än solskyddsfaktor med SPF 15 när du vistas i solen. Skydda dig med kläder, solglasögon och något på huvudet om det behövs.

Hudtyp 3:
Du blir röd ibland men alltid brun efter ett tag.
Rekommendation:
Börja med korta stunder i solen när huden är ovan och utöka allt eftersom. Använd solskyddsfaktor SPF 10, kläder och solglasögon i början för att minska risken att bränna dig.

Hudtyp 4:
Du blir aldrig röd, alltid brun. Hudtyp 4 är vanlig i länderna kring medelhavet.

Rekommendation: Du har ett naturligt bra solskydd. Brun blir du utan att behöva tänka på det. Ska du vara ute längre bör du komplettera med en lägre solskyddsfaktor.

- Var noga med att använda solskyddskräm. Du minskar risken för cancer och blir brun istället för röd. Det tar längre tid, men din bränna sitter i mycket längre och din hud slipper ta skada av de påfrestande UV-B/UV-A-strålningarna.

- Ta pauser mellan solandet för att vila huden.

- Återfukta huden både inifrån och utifrån. Drick mycket vatten för att återfukta huden inifrån samt för att se till att inte få vätskebrist och smörj in dig ofta med lotion. Ju mer återfuktad din hud är desto längre sitter brännan i.

- Använd solglasögon för att skydda dina ögon mot de farliga strålarna. UV-B/UV-A-strålningen skadar dina ögon och kan leda till problem i framtiden.

- Ät mycket morötter. De innehåller karoten som hjälper till att ge huden en fräsch gyllenbrun ton. Det finns även i tablettform.

- Var extra försiktig med solandet när det blåser, du märker inte lika lätt att du bränner dig.

- Solarium och solen ger inte samma strålning, där av går det aldrig att grundsola med solarium för att vänja huden till exempel inför kommande utlandsresor.

- Mellan 11-15 är solen som starkast så var noga med att skydda dig extra under dessa timmar.

- Smörj in dig med after-sun efter att du solat för att hjälpa till att läka huden.

WITH EVERY HEARTBEAT.

I 4 års tid har antidepressiva styrt mitt liv. Utan dem har jag varit kaos och hela min värld har rasat, oavsett hur tillvaron har sett ut. Jag har inte behövt ha problem för att känna att allt och alla varit emot mig, sängen har varit min bästa vän och maten ska vi inte ens tala om. Destruktiv är nog rätt ord för vad jag har varit. Med dessa så kallade "lyckopiller" har jag inte känt mig lycklig, visst har jag mått bra och känt lyckokänslor, men inte på riktigt och bara det har tärt något så fruktansvärt. Att behöva ta piller för att fungera känslomässigt är inget jag varit stormförtjust i.

Men nu är det över. Äntligen fungerar jag som en vanlig, normal människa som är hälsosam både fysiskt och psykiskt. I några veckor nu har jag varit pillerfri och allt rullar på precis som under dessa 4 år av pillerknaprande, den enda skillnaden nu är att jag är lycklig. För första gången i mitt liv är jag lycklig på riktigt. Jag behöver inga hjälpmedel för att känna som jag gör just nu. Visst har jag fortfarande mina stunder då allt känns hopplöst, men skillnaden från då är att jag nu reser mig upp och kommer ihåg vad det är som egentligen räknas och vad som är värt att fokusera på. Något som förut kunde få mig att ligga och gråta i sängen under veckor kan nu ta en ynka dag att analysera för att sedan inte reflekteras över igen. Jag är inte destruktiv längre. Jag mår bra. Jag älskar det.