JAG HAR VAKAT MÅNGA NÄTTER, FÖRHANDLAT MED MIG SJÄLV.

För 4 år sedan när jag först bestämde mig för att sluta med kött och verkligen börja kämpa för djurens rätt i samhället hade jag aldrig kunnat se mig själv gå omkring i en päls gjort på tvättbjörn och små kaniner och jag trodde verkligen att jag aldrig i hela mitt liv skulle äta kött igen. Jag var så inställd på att det jag gjorde var rätt och att så länge jag undvek allt som hade med djur att göra så skulle jag hjälpa världen att bli bättre.
 
Men varför sitter jag då nu och ratar alla skor, förutom Converse, som inte är gjorda av läder och varför blir jag  besviken när pälsen jag hittat som jag gillar är gjord av syntet? Varför åt jag senast i helgen älgbiffar med ett leende på läpparna och varför var det så svårt att tvinga mig själv att inte ta ännu en portion? Varför sitter jag och suktar efter dem nu i denna stund? Håller mina förut så starka värderingar på att rasa samman? Allt jag var så säker på.
 
Nej. Jag står fortfarande väldigt starkt för mina åsikter men de har bara förändrats under dessa 4 år eftersom det är mycket information jag inte vetat om som nu kommit upp till ytan.
 
Jag är helt för att människan äter kött. Det är livets cirkel att antingen äta eller ätas. Varför skulle inte människan kunna få äta djur när en björn aldrig skulle tveka om han fick chansen till lite mört människokött? Skillnaden är bara att björnen aldrig skulle börja föda upp oss i mörka, smutsiga ladugådar, spänna fast oss i obehagliga ställningar eller frakta oss millånga sträckor där vi näst intill ligger på varandra. Nu har ju inte björnen den hjärnkapaciteten att han ens skulle kunna komma på den idén, vilket nog bara är tur för oss, men där bevisar vi ju verkligen att vi är jordens intelligentaste organism. Wow. Vi kan plåga djur. Vi som borde ha vett nog att inse att vi borde ta hand om djuren behandlar dem istället som vi faktiskt gör i nuläget, vilket på många ställen inte alls är bra. En glad gris är en god gris vet väl alla? Ja, konsumtionen av kött är väldigt stor i dagens samhälle och många påstår nog att köttet inte skulle räcka till alla om alla tänkte på djuren, alltså såg till att de fick springa fritt på ängarna och bara äta sådant som de faktiskt var gjorda för att äta. Men är det värt att plåga djur för att vi ska få äta kött 2 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året och där med få i oss massa olika konstgjorda ämnen som inte bara förstör djurens kroppar, utan också våra? Äter vi inte då hellre bra kött från djur som levt bra och där med slipper alla farliga ämnen så vi kan leva bra?
 
Jag som är relativt mycket vegetarian för tillfället äter så mycket vilt jag kan komma över, vilket är alldeles för lite. Som vegetarian måste man äta väldigt mycket protein och detta kommer väldigt ofta från bland annat soja och quorn, i alla fall om man är som mig och inte gillar varken bönor eller linser. Det är bara det att soja och quorn är halvfabrikat. De består alltså väldigt mycket av framställda och onaturliga ämnen som ska ersätta de ämnena vi oftast får i oss via kött, bönor och linser ect. Dessa ämnen ska även se till att varan håller så länge som det bara är möjligt för att våra liv ska bli bekvämare. Fabriker spottar ur sig mörkt rök och ut fraktas denna svamp som landar i frysdiskarna. Är då det bättre att äta halvfabrikat än kött som kommer från illa behandlade djur? Jag kan nästan inte hålla med om det. Visst, det är  bara naturen, och alla djur som lever i den, som hamnar i onåd när svart geggig, rök väller ut och smutsar ned och våra kroppar som kämpar med att bryta ned alla konserveringsmedel vi stoppar i oss. Jag måste dock äta detta trots att jag inser att det inte är mycket bättre. Därför äter jag vilt. Vilda djur lever oftast som de ska, som de alltid gjort sen urminnes tider. De jagas av andra djur så varför ska inte människan få komma där med geväret i högsta hugg? Det går fort och det är oftast smärtfritt. Skadeskjuts ett djur så kan hela natten gå, djuret ska hittas och lidandet ska få ett slut. En jägare får inte skjuta om det inte är en någorlunda klockren träff.
 
Där har vi också anledningen till att jag börjat rata fejkskor och fuskpäls, allt som är oäkta helt enkelt. Än så länge äger jag ingen päls men jag börjar bli riktigt sugen på att skaffa mig en. Varför då äkta? Jo, en äkta päls håller i regel längre än en i syntet. Detta minskar konsumtionen och därför fabriksutsläpp. Samma med läderskor. Jag köper hellre ett par som håller i flera år än ett par som trasas sönder efter några månader. Jag vill tro att det är bättre att köpa sådant som håller än att överkonsumera. Självklart anser jag att läder och päls ska komma från djur som antingen självdött, varit offer för bilolyckor eller som kommer från djur som slaktats för köttet. Jag är helt emot att djur ska födas upp endast för att människor som har råd ska få känna sig lite fina då och då.
 
Detta är då mina åsikter just för tillfället. Det har tagit mig 4 år att bygga upp dessa åsikter och de har förändrats väldigt mycket under åren. Jag är alltid öppen för att lära mig nytt och mina åsikter är väldigt flexibla då även jag har fel då och då. Man ska alltid vara kritisk mot allt man läser och hör och inte tro på allt. Att sitta i sin lilla fyrkantiga låda hjälper inte någon. Om någon orkat läsa denna långa text och anser att jag fått allt om bakfoten eller bara tycker att jag är allmänt dum i huvudet som tycker detta får gärna lämna en kommentar så får jag kanske lära mig något nytt och kanske blir jag lite vettigare på kuppen.

Kommentarer
Postat av: moa

Jag håller med dig om det där med masskonsumtion, det är en äcklig sak och du har helt rätt i att produktionen av t ex soja är väldigt dåligt för både miljön och djuren, och jag håller dessutom med om att det är mycket bättre att käka vilt än köpa t ex mamma scans blandfärs(nej jag vet inte om det finns, har liksom inte hängt på coops charkuteri på ett bra tag). Men samtidigt så känner jag mig lite manad att, med risk för att låta som bitter_vegetarian_93, påpeka att djur faktiskt inte skulle födas upp för att bli pälsar om det inte vore så att det fanns människor som köpte det. Om man absolut känner att man vill ha en päls tycker jag hellre man ska köpa second hand eller helt enkelt nöja sig med syntet. Det går ju inte sönder i första taget bara man lär sig hur man ska ta hand om sina kläder. Sen så måste jag också invända mot det du säger om att det är livets cirkel att äta eller ätas. I ett modernt samhälle som vi lever i behöver vi inte kött för att överleva, vi klarar oss utan. MEN jag tycker inte att man har rätt som vegetarian att se ner på folk som äter kött, grejen är väl att man ska respektera varandra och vad man väljer att äta är verkligen upp till var och en(är så less på både människor som säger "öööh äter du inte kött??? hur ska du då få i dig de essentiella aminosyrorna?" OCH folk som säger "jaha du äter kött ser jag? Vem tror du att du är som har rätt att döda en annan levande varelse bara för att tillgodose dina behov?" herregud låt folk göra som dom vill)..haha det här blev en väldigt lång och ostrukturerad kommentar. men alltså ja, intressant inlägg! Jag röstar för syntetpäls men det är ju förstås helt och hållet upp till dig :)Sen så finns det ju massa skor av syntetläder som håller svinbra! Och det var allt jag hade att säga, adjö!

2012-10-02 @ 22:22:34
URL: http://prinsmos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback