I WILL LOVE YOU BETTER.

Har funderat ett ganska bra tag på det här med balsam-metoden. Balsam-metoden går först och främst ut på att sluta använda schampo och att få bort alla silikoner, alkoholer, sulfater och mineraloljor som egentligen bara ger ditt hår ett vackert utseende genom att lägga sig som en hinna över stråna, under denna hinna är håret lika torrt och skadat som innan och det blir inte bättre med hjälp av dessa produkter fast det kan kännas som det. Undviker du produkter som utesluter dessa ingredienser så behöver du inget schampo eftersom nu finns det inget som inte ett balsam kan göra rent. Dels så slipper man lägga ut onödiga pengar på schampo och produkter som egentligen bara förstör ens hår och sen slipper man bli påverkad och utsatt för alla onödiga kemikalier.
 
Min kompis Bea berättade att en av hennes vänner testat detta efter att hon blekt sönder håret och nästa gång hon satte sig hos frisören hade denne blivit uppriktigt chockad över att hennes hårkvalitet var så bra trots blekningen. Jag borde verkligen testa detta då jag också blekt sönder mitt hår och det är ju bara ett stort plus att plånboken slipper banta ned sig till omärkbar och att min kropp slipper vara en soptunna. Nu när jag även kommer skaffa mig en hårförlängning kan det ju vara bra att ta sig en funderare när det gäller produkter. Jag vill att mitt hår ska vara i så bra kvalitet som möjligt så det klarar av en sådan påfrestning och eftersom jag inte vill att hårförlängningen ska se för hemsk ut redan första månaden så måste jag se till att sköta den på ett bra sätt.
 
Sitter just i denna stund och läser på om ämnet på LOCKIG.SE. Detta är en hemsida som har otroligt mycket info och kunskap angående balsam-metoden och där finns även en checklista med ämnen du ska undvika. Allt du behöver veta finns där. Jag har suttit och jämfört de produkter jag vill använda i framtiden, när mina nuvarande tagit slut, och kommit fram till att dessa kommer fungera hur bra som helst:
 
BALSAM
 
HÅRINPACKNING
 
HÅROLJA
 
Det enda jag kommer behöva hitta nu är en stylingprodukt som helst innehåller både värmeskydd och fungerar återfuktande samt ett sista schampo som tar bort alla silikoner, alkoholer samt mineraloljor utan att tillsätta nya. Det "sista" schampot du använder kommer behöva innehålla sulfater då detta tar bort alla de andra ämnena plus att balsam klarar av att rensa bort sulfater. Det blir att rensa stadens frisörsalonger samt internet efter något som kan fungera. Ska kika lite extra på The Body Shop's utbud och se om jag kan hitta något där, men det ser dock mörkt ut så det blir nog att bryta mönstret lite.

Jag måste börja ta hand om mitt hår bättre! Om det är någon där ute som testat detta så får ni mer än gärna ge mig massvis med tips om vad jag ska tänka på.

Kommentarer
Postat av: mos

ja vad kul att höra!! ett bra tips på ett sistashampoo är coop extras faktiskt! billigt och bra :) sen så funkar deras balsam jättebra som ett tvättbalsam men så luktar det ju skit också hehe .. blir spännande att läsa om hur det går för dig iallafall!

Svar: Jaa! Jag läste på lockig.se att det skulle vara ett fullt fungerande schampo :D Har dock hittat ett ekologiskt och väldigt naturvänligt schampo som jag kanske ska testa, Faith In Nature Aloe Vera, men jag har inte rikigt bestämt mig ännu eftersom det är mycket dyrare än många andra som fungerar och dels med tanke på att det bara ska användas den där sista gången och sen om man råkar använda lite fel saker, kommer kännas som lite onödigt spenderade pengar :) Använder du dig själv av denna metod? Hur fungerar det för dig i sådana fall? Märkt av någon skillnad? Det ska bli superkul att testad detta och jag hoppas jag ser snabb skillnad x)
Anna Vestermark

2012-11-14 @ 23:10:24
URL: http://prinsmos.se
Postat av: mos

började med det i april för jag hade typ blekt sönder mitt hår, sen körde jag med det hela sommaren! funkar ju svinbra och håret blir så glansigt och fint <3 men nu kör jag på lite konstiga grejer...typ rågmjöl och sånt hehe. saknar bm lite, mitt hår var så shiny :/ men jag har kommit in så bra i det här "hardcore"-no poo nu att jag aldrig vill sluta! hoppas du tar massa före och efter bilder för man märker verkligen skillnad :D

2012-11-15 @ 14:24:14
URL: http://prinsmos.se
Postat av: Savannah

Så man kan bara använda sig av balsam och hålla sig rent i håret? Jag använder bara örtschampo och balsam i samma märke..ett tips om du vill också prova.

Svar: Eftersom att jag inte tillsätter varken alkohol, sulfater, silikoner eller mineraloljor så går det utmärkt med att bara använda balsam eftersom att balsammet klarar av att ta bort smuts :) Jaså? Vilket märke är det du använder? Menar du Faith in Nature då? :)
Anna Vestermark

2013-06-19 @ 16:06:36
Postat av: Anonym

Vilket balsam använder du då? Ska också prova att tvätta bara håret med balsam för mitt hår blir lätt slitet. Och man vill ju inte ha dem saker som du nämde här ovan i håret som alkohol och allt det hela. Märket som jag använder heter Elias ;-)

Svar: Jag tycker att det låter som en utmärkt idé! :D Du kommer göra ditt hår en stor tjänst! Jag använder mig av The Body Shops Rainforest Shine, men eftersom det helt beror på vilken hårtyp man har så kanske inte det fungerar för just dig, prova dig fram tills du hittar ett balsam som fungerar :) I detta inlägg hittar du länkar till alla dem produkter jag använder. Sen råder jag dig till att kolla in hemsidan lockig.se, där kan du hitta allt du behöver veta om balsammetoden! :D Elias har jag faktiskt inte hört talas om förut, men ska genast ta och kolla upp det :)
Anna Vestermark

2013-07-07 @ 12:45:08
Postat av: Savannah

Och så glömde jag skriva mitt namn på kommentaren som jag skrev precis nu... ;-)

Svar: Ingen fara ;) Glömde nämna i förra svaret att du borde kolla in checklistan på lockig.se, där får du reda på vilka ämnen du ska undvika i innehållsförteckningen, eftersom även balsam kan innehålla alkohol osv så är det viktigt att även checka dem :) I forumet, om du skaffar dig en användare, på hemsidan kan du få stor hjälp med vilka produkter som fungerar och inte, det är väldigt kunniga personer som håller till där :)
Anna Vestermark

2013-07-07 @ 12:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback