FÖR SÅ SOM JAG KÄNDE HAR JAG ALDRIG KÄNT FÖR NÅGON JAG KÄNDE MEN ALDRIG HAR KÄNT.

De senaste dagana har största delen av min tid gått åt att leta information om balsam-metoden, vilka produkter jag kan använda, hemmagjorda hårinpackningar och hur det riktigt fungerar ihop med keratin-hårförlängning. Detta har resulterat i att jag har hittat ett värmeskydd, DETTA, och ett SLS-schampo, DETTA, som verkar någorlunda bra, som jag ska införskaffa där kring jul då jag kommer börja på kuren och redan i helgen ska jag testa på en hemmagjord hårinpackning gjord på olivolja, honung och kanel som sägs få håret superlent samt få det att växa snabbare (kommer uppdatera er om denna om den är något att ha). Jag känner verkligen att jag vet vad jag ger mig in på.

Om det inte vore för det här med hårförlängningen. Jag vet inte i hur många forum jag ställde frågan om någon visste om detta kan kombineras. Den enda lilla flyktiga och väldigt osäkra info jag fick var att det var svårt att rengöra och att balsam tydligen kan lösa upp keratinet, men detta var inte säkert. Jag bestämde mig för att inte ge upp så google fick ta över istället. Jag hittade en riktigt bra blogg, DENNA, där ämnet balsam-metoden och dess inverkan på håret kommit upp. Jag chansade och skrev en kommentar där jag frågade om hon visste något om just denna kombinationen, kryssade i rutan om att få ett mail när kommentaren besvarats och väntade spänt. Detta kändes som mitt sista hopp för att få den infon, förutom att gå direkt till en frisörsalong då, men de hade bara övertygat mig om att köpa deras dyra kemikalier så det hade verkligen varit min sista utväg. Inget mail kom. Egentligen tänkte jag inte så mycket på det då det bara gått lite mer än ett dygn sedan jag skrev kommentaren men jag valde ändå att googla ämnet igen för att hitta åt hennes blogg för en dubbelcheck. Och vad finner jag inte? Jag har inte fått något litet svar till kommentaren, jag har fått ett helt inlägg angående ämnet!
 
Detta var det svar jag fick:

Jag har fått en läsarfråga som förtjänar att lyftas fram!

"Hejsan!

Tänkte ställa en liten fråga. Jag försöker hitta info på internet men antingen söker jag för dåligt eller så är det dåligt med info, tyvärr mest troligt det första alternativet. Men du verkar ha koll så det är väl värt att fråga i alla fall. Jag ska börja med BM då jag har väldigt torrt och risigt hår efter mycket blekande. Dock så tänker jag även skaffa mig en keratin-hårförlängning. Jag har hört att BM löser upp keratin och förstör då hårförlängningen, stämmer detta? Kan jag på något sätt köra BM och ändå ha en keratin-hårförlängning? Jag skulle verkligen uppskatta ett svar! :)

Mvh Anna"

Jag ska erkänna att detta har jag noll koll på. Jag har aldrig haft några hårförlängningar, vare sig med keratin eller någon annan metod. Så jag frågade inne på NoPoo-sidan på Facebook! Dels fick jag tipset att du ska besöka (och kanske fråga?) Martina inne på PrimalScienista.com. Hon har keratinförlängningar och har använt bm i många år. Henne borde du kunna läsa dig till hur det fungerar eller fråga direkt.

Sedan fick jag också följande svar av Karoline:

"Jag har använt BM när jag har haft kreatin-förlängning :) Det som händer är att vissa slingor som inte sitter tillräckligt hårt kan glida ner, men sätter man fast alla ordentligt så ska det inte vara något problem!"

Så det du ska tänka på är att tala om för din frisör att du vill köra balsammetoden, som innebär att du masserar skalpen mycket mer än man annars gör samt att du bara kommer använda balsam. Be dem se till att de sitter ordentligt fast så de inte lossnar. Balsammetoden löser inte upp keratin vad jag förstår, även om din frisör säkert kommer avråda dig från det av okunskap. ;-)

Jag hoppas du blir nöjd av svaret och att du hittar mer info hos Martina om du behöver!

Jag kunde faktiskt inte vara mer nöjd över detta svar och jag kommer redan ikväll kolla in Martinas blogg och kanske ställa frågan till henne också. Nu känner jag mig riktigt trygg, jag har all den info jag behöver och jag kommer kunna ge mig in i detta utan tvivel. Jag kommer äntligen kunna bli nöjd över mitt hår och samtidigt kunna ta hand om det. Tack Karin för att du valde att lyfta fram den här frågan och kolla upp det åt mig!


Här har ni på ett ungefär hur mitt hår se ut nu. Har klippt mig men det är samma dåliga kvalitet. Jag behöver denna make-over.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback