JAG HAR LOVAT OCH GLÖMT, FÖRLÅTIT FÖRDÖMT, FÖR SENT FÖR ATT ÅNGRA MEN TID NOG ATT TÄNKA OM OCH LEVA MED DET.

Då var det bekräftat: jag har hjärnskakning.

I övrigt så har jag bestämt mig för att bli nykterist. Det är något som jag funderat på ett tag nu och eftersom Barcelona nu är överstökat så tänker jag sätta dessa planer i verket. Jag vill satsa på träningen och det är inte värt att förstöra en hel veckas jobb för en rolig kväll som inte ens är garanterat lyckad. Då skonar jag hellre både börsen och midjemåttet och ser till att både jag och alla andra mår bra. Min kropp och mitt välmående kommer först och ärligt talat så har jag roligare när jag är nykter, och om inte så har jag då garanterat koll på mina tankar och handlingar. Min hälsa är absolut inte värd att sätta på spel bara för att få supa skallen av sig.

Nackdelar med alkohol:
- Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram.
- Ingenting av det du ätit förbräns förrän all alkohol är förbränd. Eftersom alkoholen är giftig för kroppen arbetar levern för att göra sig av med den först av allt. Det innebär i sin tur att fettförbränningen minskar och fettet lagras.
- Alkohol ökar aptiten, vilket betyder att du ibland känner ett behov av mat som din kropp inte behöver.
- Alkohol kan orsaka nedstämdhet.
- Alkohol triggar igång "belöningssystemet" i hjärnan och lurar oss på så sätt att vi mår bra. Allt eftersom minskar effekten och hjärnan kräver mer för att känna samma välbehag.
- Nikotin och alkohol påverkar samma "belöningssystem", därför är det mycket lätt hänt att alkoholintag leder till att man börjar röka, påstår experterna.
- Risken att bli alkoholist finns alltid, den är dock större om någon i din släkt redan är det.
- Att träna under tiden du druckit och dagen efter är oftast skadligt för kroppen.
- Prestationsförmågan försämras.
- På det här området är det inte bra att vara tålig. Om man har en hög toleransnivå, krävs det större mängder alkohol för att bli full. Och då är det lätt att dricka mer. Vilket ökar risken för beroende. Varje gång du dricker dig full ökar toleransnivån en aning.
- En del personer har en lever som nästan inte bryr sig om alkohol. Den avgiftar inte alkoholen, den låter den rinna rakt igenom. Alkoholen går sedan upp i hjärnan och förstör där i stället, det är dessa människor som först blir dementa.
- Alkohol kan leda till fettlever och skrumplever - levern slutar fungera > nedsatt leverfunktion kan leda till x antal andra sjukdomar.
- Alkohol kan leda till sömnapné - tillfälliga andningsstillestånd när du sover.
- Alkohol påverkar sömnstadierna REM (Rapid Eye Movement) och djupsömnen SWS (Slow Wave Sleep) och deras uppgifter under sömnen.
- Alkohol förstärker det humör vi redan är på - glad blir gladare, arg blir argare. Vi blir inte automatiskt gladare och roligare av alkohol.
- Hjärnbarkens förmågor, minne, tidsmedvetandet, omdöme och förmågan att se på sig själv utifrån, sätts ur spel.
- Impulskontrollen försämras

Själv är jag ganska nöjd med mitt beslut. Källan till all denna fakta är självklart vårt älskade systembolags egna hemsida. Mycket nyttig läsning. Än en gång får ni, som faktiskt orkade läsa allt denna text, väldigt mycket cred. Klapp klapp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback