AND NOW YOU DO WHAT THEY TAUGHT YA, NOW YOU'RE UNDER CONTROL.

Nu när jag äntligen är seriös med det här att sluta med onyttigheter så kan det ju faktiskt hjälpa att ta reda på lite fakta om hela grejen. Bieffekter på humör och hälsa, hur lång tid tar det för det värsta sötsuget att släppa och finns det några knep?

Här kommer lite ynka information som jag hittat under de långsamma timmar på jobbet då jag inte haft något att göra. Om det är något ni har synpunkter på, att något inte stämmer eller att ni har några fler bra tips till mig som jag inte räknat upp, så dela gärna med er!

Till att börja med så är det mycket viktigt att inte ställa allt för höga krav på sig själv. Ju hårdare krav du har- desto lättare är det att falla tillbaka. Börja smått istället, bestäm en dag i veckan då du får äta godis, försök sluta med läsk eller kanske en viss chips-sort som du äter mycket av eller liknande och till slut kommer det att falla på plats bara du bestämmer dig för att lyckas. Om du slutar med allt socker på en och samma gång så är frestelsen mycket större och du kommer att känna av bieffekterna mycket mer. Det blir även ett större nederlag för dig själv om du nu inte lyckas, än om du tar ett litet steg i taget.

Försök att bara köpa så mycket snacks som du beräknar att kunna äta upp vid ett och samma tillfälle. Du slipper då det mesta småätandet som ofta förekommer när kakor och snacks finns tillgängliga.

Se även till att äta en stadig och varierad frukost, lunch och middag. Din kropp får då i sig de näringsämnen den behöver och lockas då inte lika lätt av socker. Socker är snabba kolhydrater vilket gör att du fort blir pigg men även fort trött och hängig. Äter du mat med långsamma kolhydrater byggs kroppen upp och orkar hålla igång längre. Kom ihåg att inte äta godis när du är hungrig, ta en frukt eller drick ett glas vatten istället.

Många som slutar med socker, speciellt de som slutar med allt på en och samma gång, kan ofta tycka att de får en helt annan effekt än vad de tycker att de borde få. Det säger sig självt egentligen. Om du äter nyttigt och hälsosamt så borde man ju må bra? Dock så är det så att en person som ofta äter godis och som sedan slutar tvärt, får en slags 'abstinens'. Kroppen får inte längre sin stöttepelare att luta sig tillbaka mot när den egentligen inte orkar utan nu måste den stå på egna ben. Du kan lätt bli trött och hängig, okoncentrerad, sova dåligt och ha humörsvängningar. Om du istället väljer att trappa ned sockerintaget så vänjer sig kroppen allt eftersom den tar in mindre snabba kolhydrater, och du känner av bieffekterna mindre.

De tre första veckorna kommer vara de jobbigaste. Ditt sinne kommer att prövas, dina smaklökar kommer att vattnas, men din plånbok kommer må bättre, likaså din kropp. Tar du dig bara förbi det steget så ska det tydligen falla sig in i vardagen att inte köpa den där chokladkakan som frestar i hyllan.

Där har ni några nyttiga tips som jag själv försöker att ha som vägledning. dock så är jag väldigt dålig på det där med att inte sätta för höga krav. Går jag väl in för något så går jag in 100 %. Kakor, godis, snacks, läsk, rubbet ska slopas! Dock så har jag en tendens att misslyckas på denna front.. Men, nu har jag som tur var börjat med att trappa ned på läsken, för flera år sedan och varit utan godiset i 2 veckor, så nu är det bara chipsen och allt annat kvar. Jag hoppas verkligen att jag ska klara det den här gången. Jag vill verkligen bli nöjd med mig själv.


Kommentarer
Postat av: Tommy-Gun

Sjukt nice älskling! ;D låter som att du har det välorganiserat nu, jag vet att du klarar det! <3

2011-08-03 @ 23:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback