JAG HAR INTE GLÖMT DET, TVÄRTOM, JAG HAR EN PLAN.

Semesterdag nr 3: Denna dag tog vi färjan ut till Visingsö, Vätterns största ö. Här ute fanns det en massa trevligheter för den som, på sin färd ned till Göteborg, passar på att ta en historisk resa genom Svea rike. Allt från slottsruiner, avhuggna huvuden i lådor till vackra kyrktorn med världens smalaste trappor med världens högsta trappsteg och konstnärsutställningar samt slottsträdgårdar.
 
Efter turen på ön tog vi färjan tillbaka och besökte Gränna. Där blev det äkta polkagisar och efter att ha utstuderat dem noga så tror jag att jag kan klara av att göra den själv, alla fall den delen där de rullar dem fram och tillbaka.. Idag anlände vi även till vår slutdestination; Göteborg! Syster väckte mig där runt klockan 6 på morgonen och gav mig en kram. Jag kan ju erkänna att jag inte var världens socialaste, men det satt verkligen bra med en omfamning!
 
Vadstena slottsruin.
Konstnärsgården "Tempelgården".
Kumlaby kyrka. Detta kyrktorn valde vi att bestiga.
"OBS! Att gå upp i tornet är mycket fysiskt ansträngande och sker på EGEN RISK".
Helt klart värt det! Utsikten var magisk. Träningsvärken dagen efter var dock inte att leka med.
Visingsborgs Örtagård.
Brahekyrkan.
Ebba Brahes brudkrona som alla de brudar som gifte sig i kyrkan fick använda tills relativt nyligt då en kvinna lutade huvudet och den flög i golvet och gick sönder.
Här i ligger Johan Spares avhuggna huvud vars hans änka Margareta Brahe inte hade hjärta till att lämna vid Stockholms blodbad.
"Rysskyrkogåden". Här vilar de fångar som dog under vistelsen på Visingsö borg.
GRÄNNA!
En Polkapojke in action för att se till att hinna de ca 2000 gisar som görs varje dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback